Saturday, February 20, 2010

Kunci

"hari ni hari sabtu, saya ada kokurikulum!!" bisik hati kecik ku. semalam saya menonton rakaman kartun doraemon sampai terlelap di ruang tamu. bangun dari sofa, saya terus menuju ke dapur setelah menghidu mee goreng mak.

"mak masak ape??" saja saya tanya nak memulakan perbualan walaupun dah tahu mak masak mee goreng. mak pandang saya.

"abang ada pengangkap kan hari ni??kenapa tak siap lagi??"kata mak. saya pun terus naik atas ke bilik saya nak ambik uniform pengakap. alamak, macam mana pintu bilik boleh kunci ni? saya pun tolak-tolak pitu tu cuba nak buka. tak berhasil.

"mak, pintu terkunci ni..macam mana??" saya jerit dari atas. mak diam saja. saya turun balik ke dapur. capai pisau potong daging mak yang besar tuh naik atas balik.

"tak payah pergi la" mak cakap. saya tak hirau. habis tombol pintu tu saya kopak. pintu tu saya dah tendang-tendang berazam nak pergi jugak pengakap pagi tu.

lepas 10 minit, saya turun bawah balik dengan berpakaian lengkap pengakap. senyum.

.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
" kalau ye pun nak pecahkan pintu, tanya la dulu kunci dekat mana.."kata mak sambil kunci bilik di tangan beliau.

0 comments:

Post a Comment