Friday, January 29, 2010

Seram (takde la seram sangat)

salam..

kisah ini berlaku waktu form5. biasalah nak SPM, waktu main, main lah. waktu makan, makan lah, waktu sembayang, sembayang lah. tapi waktu tidur, susah sikit. entah tak tahu la waktu tu kenapa susah sikit nak tidur. sebab fikir banyak lagi nak baca buku. biasa lah sekolah elit. pelajar pun rajin semacam la. padahal SPM lambat lagi kot.

jadi suatu malam ni, tiba-tiba boleh mengantuk la pulak. kawan-kawan lain semua tengah stadi. jadi nak tidur pun kurang senang la tengok yang lain stadi. dah mengantuk sangat dah ni. susah ni nak mengantuk macam ni. kalau tidur ni mesti nikmat yang amat. jadi saya pun tanam la azam yang tinggi nak bangun tengah malam karang stadi. lalu tidur la si kacak itu.

dalam pukul 2.30 pagi macam tu terjaga dari tidur. fuh memang kuat betul azam boleh terjaga macam tu. saya pun pergi la ke tandas nak basuh muka dan basuh tangan serta kaki. waktu tu semua dah tidur. sunyi je asrama. dah sikat rambut semua siap-siap nak stadi, capai beg yang ada sebelah katil. hari ni nak stadi agama Islam. alamak! buku tertinggal dekat kelas. aduh. malasnya nak ke sekolah waktu-waktu begini. karang nampak dek warden bertugas cikgu Aiza tu, habislah. ah, ambik buku je pun. takpe kot.

dalam malas-malas tu, tanam azam lagi nak stadi jugak. jadi saya pun berjalan la ke kelas yang terletak lebih kurang 600-700 meter dari bangunan asrama. waktu tu tak takut sangat. kawan-kawan selalu cakap sekolah kami ni keras. tapi entah la. dulu waktu kecik-kecik masa belum tumbuh gigi mak tak pernah cerita pasal hantu kot. jadi bila dah besar macam berani la sikit. (sikit aje la).

masa dah sampai dekat bangunan sekolah tu, saya pun naik la tangga. kelas saya dekat tingkat atas sekali, hujung sekali pulak tu. naik tangga. masa dekat tangga tingkat 2 nak sampai tingkat 3, tiba-tiba saya dengar suara ustaz Hamim panggil, "Afiq!", saya toleh la belakang, aik, ustaz Hamim kan balik kampung minggu ni, mana datang suara dia ni?? saya tengok dekat tingkat bawah, takde pun. ah abaikan la perasaan je kot. saya pun sambung naik tangga. baru dua langkah saya dengar lagi suara ustaz Hamim panggil, "Afiq!", saya toleh belakang. kali ni saya yakin suara tu betul-betul ustaz Hamim dan suara tu datang dari bengkel kemahiran hidup, sebelah tapak perhimpunan. saya pun teliti dekat kawasan tu. kosong takda orang. ini mencuakkan. hayun langkah laju ah pergi kelas. sekali ada lagi orang panggil "AaaaaaFiiiiqqq", kali ni suara perempuan. ala-ala soprano gitu. meremang tegak hah bulu roma tengkuk. cabut masuk kelas bukak semua lampu yang ada. (hantu takut cerah kan kan). lepas tu duduk dekat dalam kelas sampai rasa macam hantu tu dah jalan tempat lain. dalam setengah jam jugak la. ambik buku agama lepas tu balik bilik berlari. sampai bilik dah tak fikir nak stadi. katil terus la jawabnya.

sejak kejadian tu saya macam dah jadi penakut sikit. kalau nak buat apa-apa mesti fikir faktor makhluk lain jugak. tapi sekarang dah berani balik dah. hehe. itu saja.

sekian..

0 comments:

Post a Comment